Co robić, żeby zachować płynność finansową kiedy nie zarabiamy, a mamy koszty prowadzonej działalności?

with Brak komentarzy

Czekamy na powrót do pracy.

Otwarcie branży beauty jest zapowiedziane na III i IV etap, przy czym sytuacja jest dynamiczna, ponieważ grupy zawodowe wskazane w IV etapie znoszenia restrykcji protestują, walcząc o równe traktowanie. Na chwilę publikacji tego artykułu pozostają jednak aktualne wnioski z tego wpisu klik.
Możemy się jednak spodziewać, że nawet oficjalne uwolnienie branży spod restrykcji obowiązkowego zamknięcia nie spowoduje z dnia na dzień takiego ruchu, jak w miesiącach poprzedzających stan epidemii. Z dużą pewnością można stwierdzić, że zostaną wprowadzone nowe, bardziej rygorystyczne procedury sanitarne. Wywiad związany ze stanem zdrowia klienta, częsta dezynfekcja, dodatkowe środki ochrony, odległość pomiędzy stanowiskami pracy, przerwy pomiędzy przyjęciami klientów – to tylko niektóre z nich. W sposób oczywisty będzie się to przekładać na ilość obsłużonych klientów i koszty prowadzonej działalności, a w konsekwencji na dochody.

 

Co można, a nawet należy robić w czasie, kiedy nie możemy świadczyć usług?

Pomysły na utrzymanie płynności finansowej w czasie ograniczenia prowadzenia działalności studiów tatuaży i piercingu, salonów fryzjerskich i kosmetycznych sprowadzają się do ograniczenia wydatków i zwiększenia dochodów. Ta uniwersalna prawda dotyczy zasadniczo każdej branży i każdego gospodarstwa domowego. Jednak przyszliście tu po konkrety a nie slogany, więc przechodzimy do meritum.

 

Optymalizacja kosztów – 4 pomysły

W pierwszej kolejności proponuję zastanowić się nad optymalizacją kosztów w prowadzonej przez nas działalności:

1. Redukcja kosztów

Przyglądamy się naszym kosztom stałym i sprawdzamy czy płacimy za jakieś usługi, które są nam zbędne, a jeszcze lepiej takie, które nie mieszczą się w katalogu absolutnie niezbędnych. W przypadku znalezienia zbędnych usług, za które płacimy, po sprawdzeniu warunków wypowiedzenia danej umowy (m.in. okresu wypowiedzenia, kar umownych itd.), rozważamy wypowiedzenie tych umów.

2. Tarcza 1.0 i 2.0

Korzystamy z możliwości zapewnionych przez Tarczę 1.0 i 2.0, czyli ustawy dotyczącej szczególnych instrumentów wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, czyli m.in. występujemy o:
– zwolnienie z opłacania składek ZUS na 3 miesiące,
– dopłaty do wynagrodzeń z powodu postoju albo dofinansowania od starosty (lub prezydenta miasta w przypadku miast na prawach powiatu) do wynagrodzeń dla pracowników,
– mikropożyczkę w wysokości 5 tysięcy złotych, jeśli wiemy, że będziemy mogli wnosić o jej umorzenie. (Wniosek o pożyczkę składa się do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i może go złożyć również przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniający pracowników).

W tym miejscu nie będę się rozpisywała na temat wszystkich możliwości, z których można skorzystać, ponieważ jest to temat szeroko poruszany w mediach od tygodni. Bez problemu można znaleźć opracowania na ten temat, jak i kiedy dokładnie możemy skorzystać z Tarczy. Jeśli jednak coś jest niejasne, to proszę o wiadomość, ze wskazaniem co jest problematyczne. W razie potrzeby napiszę na blogu na ten temat wpis.

3. Restrukturyzacja pozasądowa

Jeśli już mamy problemy z regulowaniem naszych zobowiązań korzystamy z tzw. narzędzi restrukturyzacji pozasądowej:
– kontaktujemy się z kontrahentami i próbujemy uzyskać prolongatę spłat, zmianę umowy albo zawrzeć ugodę w sprawie spłat;
– korzystamy z wakacji kredytowych w banku – warto podjąć próbę indywidualnych negocjacji z bankiem, a nie tylko skorzystania z aplikacji, która automatycznie pojawiła się w zakładkach naszych kont bankowych;
– racjonalnie gospodarujemy pieniędzmi, dokonując płatności na rzecz kluczowych dostawców i zleceniobiorców, opłacając media i wypłacając wynagrodzenia.

4. Zwiększenie dochodów przy obowiązujących ograniczeniach

W dalszej kolejności zastanawiamy się jak zwiększyć dochód w czasie zamknięcia, skupiając się na tym, jaką wartościową usługę lub rozwiązanie możemy dostarczyć naszym klientom bez kontaktu osobistego.

 

Pięć przykładowych rozwiązań dla segmentu beauty

– sprzedaż voucherów; ( jak je rozliczyć dowiesz się z tego wpisu )
– sprzedaż konkretnego zabiegu albo pakietu zabiegów;
– otworzenie internetowego sklepu z kosmetykami – tu proponuję zastanowić się, w jakim stopniu jest to opłacalne (koszty uruchomienia strony i sporo formalności), czy mamy bazę klientów, czy jesteśmy w stanie konkurować ceną z hurtowniami kosmetycznymi itd.
– rozważenie sprzedaży wirtualnej usługi, w skład której wchodzą konsultacje on-line plus paczka z produktami odpowiednimi dla klienta;
– jeśli posiadasz umiejętności i możliwości – dzielenie się swoją wiedzą w formie webinarów czy szkoleń online. Nie musisz wszystkiego budować od zera – są platformy, które mają już przygotowaną infrastrukturę. Możesz robić to odpłatnie albo bezpłatnie – w zależności od Twojej strategii rozwoju biznesu.

 

Pięć przykładowych rozwiązań dla studia tatuażu

– sprzedaż voucherów; ( jak je rozliczyć dowiesz się z tego wpisu )
– wirtualne walk-iny;
– wirtualne konsultacje w sprawie przyszłych projektów;
– sprzedaż printów, rękodzieła i gadżetów (to rozwiązanie również dla samych tatuażystów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub współpracujących na podstawie umowy cywilnoprawnej): sprzedaży printów, plakatów, obrazów można dokonać za pośrednictwem popularnych portali aukcyjnych lub pośredniczących, jak również w ramach działalności nierejestrowanej, jeśli spełniamy warunki (m.in.: przez ostatnie 5 lat nie prowadziłeś zarejestrowanej działalności gospodarczej ani spółki cywilnej, nie przekraczasz przychodu na poziomie 1300 zł brutto miesięcznie (dotyczy przychodu z działalności nierejestrowanej).
– jeśli posiadasz umiejętności i możliwości – dzielenie się swoją wiedzą w formie webinarów, szkoleń online, itd.

 

Przejdź do działania

Wskazane wyżej rozwiązania z pewnością nie wyczerpują możliwości, jedynie je sygnalizują. Zastanów się, które z nich mógłbyś wcielić w życie. Praktycznie każde ze wskazanych rozwiązań będzie związane również z działaniami prawnymi: wprowadzeniem odpowiednich zapisów do regulaminu sklepu, rozszerzeniem PKD prowadzonej działalności, zastanowieniem się nad zakresem odpowiedzialności cywilnej i odpowiednim uregulowaniu w umowie, jak również ze skutkami podatkowymi.

W następnych wpisach będę przybliżać prawne aspekty wskazanych rozwiązań – jak dokładnie je wprowadzić i na co zwrócić uwagę, aby nasze działania były legalne.

Proszę daj znać, czy uważasz powyższy wpis za przydatny? Czy w swoim studiu lub salonie wdrożyłeś już któreś z proponowanych rozwiązań, a może dopiero zastanawiasz się jak to zrobić? Podziel się swoją opinią w komentarzu albo wyślij mi maila, odpowiadam na każdą wiadomość.

Może zainteresować Cię również:

Działalność nierejestrowana jako dodatkowe źródło dochodu dla tatuatora, wpis nie tylko dla tatuatorów.

Nieudany tatuaż a odpowiedzialność tatuażysty 

Sprzedaż voucherów – jak jest opodatkowana i jak ją prawidłowo rozliczyć? – jeśli już sprzedajesz albo zastanawiasz się nad wprowadzeniem voucherów / bonów do swojej oferty.

Studio tatuażu a zgłoszenie do VAT-u

Podąrzaj Ania Skuza:

Jestem radcą prawnym i od 2013 roku wspieram przedsiębiorców w legalnym i bezpiecznym rozwoju biznesu. Jestem przekonana, że znajomość prawa pozwali Ci podjąć lepsze decyzje, a w rezultacie osiągać wyznaczone cele bez niespodzianek, które można było przewidzieć.

Zostaw Komentarz